28 Ekim 2015 Çarşamba

ISO 9001:2015 Standardının Türkçe Tercümesi 1. Kısım

ISO 9001:2015- 4 Kuruluşun kapsamı
4.1 Kuruluşu ve kapsamını anlamak
Kuruluş amacını, stratejik yönünü ve KYS’nin istenen sonuçları elde etme yeteneğini etkileyecek ilgili iç ve dış unsurları belirlemelidir.
Kuruluş, bu iç ve dış unsurlar hakkındaki bilgiyi izlemeli ve gözden geçirmelidir.
Not 1: Dış kapsamı anlamak; yasal, teknolojik, rekabet, pazar, kültür, sosyal ve ekonomik çevreden doğan unsurları dikkate alarak mümkün olabilir. Bu uluslararası, ulusal, bölgesel ve yerel olabilir.
Not 2: İç kapsamı anlamak; kuruluşun değerleri, kültürel bilgisi ve performansı ile ilgili unsurlara bakılarak mümkün olabilir.
4.2 İlgili tarafların beklentilerini ve ihtiyaçlarını anlamak
Kuruluşun müşteri ve yürürlükte olan yasal ve mevzuat şartlarını karşılayan ürünleri ve hizmetleri sürekli sağlama yeteneğine etkisi ya da potansiyel etkisinden dolayı;
KYS ile alakalı olan ilgili tarafları,
KYS ile alakalı olan ilgili tarafların şartlarını,
belirlemelidir.
Kuruluş, bu ilgili tarafları ve onların şartları hakkındaki bilgiyi izlemeli ve gözden geçirmelidir.
4.3 Kalite yönetim sisteminin kapsamını belirlemek
Kuruluş, KYS kapsamı oluşturmak için onun sınırlarını ve uygulanabilirliğini belirlemelidir.
Bu kapsam belirlenirken:
4.1 de belirtilen dış ve iç unsurları,
4.2 de belirtilen ilgili tarafların şartlarını
Kuruluşun ürün ve hizmetlerini
dikkate alınmalıdır.
Bu standardın bir şartı, belirlenen kapsam içerisinde uygulanabilirse, Kuruluş bu şartı yerine getirmelidir.
Eğer bu standardın her hangi bir şartı yerine getirilmez ise; bu durum, kuruluşun ürün ve hizmetlerinin uygunluğundan emin olma sorumluluğunu ve yeteneğini etkilememeli.
Kapsam mevcut olmalıdır ve aşağıdakileri açıklayacak şekilde dobi olarak muhafaza edilmelidir.
–  KYS tarafından kapsanan ürünler ve hizmetler,
–  Bu standardın bir şartının uygulanmadığı durumlarda haklı gerekçe,
4.4 Kalite yönetim sistemi ve prosesleri
Kuruluş bu standardın şartlarına uygun, ihtiyaç duyulan prosesleri ve onların etkileşimlerini içeren bir KYS oluşturmalı, uygulamalı, sürdürmeli ve sürekli iyileştirmelidir.
Kuruluş, KYS için ihtiyaç duyulan prosesleri ve onların kuruluş içindeki uygulamalarını belirlemelidir ve;
Proseslerin gerekli görülen girdilerini ve beklenen çıktılarını,
Bu proseslerin sırasını ve ilişkilerini,
Ölçümler ve proseslerin kontrolü ve etkinliğinden emin olmak için ihtiyaç duyulan performans göstergeleri dahil, kriterleri ve metotları,
İhtiyaç duyulan kaynakları ve bunların varlığından emin olmayı,
Bu prosesler için sorumlulukların ve yetkilerin atanmasını,
6.1 in şartları ile uyumlu riskleri ve fırsatları ve bunlara odaklı uygun faaliyetlerin planlanmasını ve uygulanmasını,
İzleme, ölçme ve uygunsa proseslerin değerlendirilmesi için metotları. İstenen sonuçlara ulaşıldığından emin olmak için, ihtiyaç duyulursa, proseslerdeki değişiklikleri,
KYS ve proseslerin iyileştirilmesi için fırsatları.
belirlemelidir.
Kuruluş, proseslerin çalışmasını desteklemek için gerekli olduğu ölçüde dobileri muhafaza etmelidir.
Proseslerin planlandığı gibi yürütüldüğünden emin olmak için gerekli olduğu ölçüde dobileri aklamalıdır.
ISO 9001:2015- 5 Liderlik
5.1 Liderlik ve taahhüt
5.1.1 Kalite yönetim sistemi için liderlik ve taahhüt
Üst yönetim, KYS ile ilgili olarak liderliğini ve taahhüdünü;
KYS etkinliğinin sorumluluğunu alarak,
KYS için oluşturulan kalite politikası ve kalite hedeflerinin, stratejik yön ve kuruluşun kapsamı ile uyumlu olduğundan emin olarak,
Kalite politikasının kuruluş içinde aktarıldığından, anlaşıldığından ve uygulandığından emin olarak,
KYS şartlarının kuruluşun iş proseslerine entegre olduğundan emin olarak,
Proses yaklaşımı bilincini destekleyerek,
KYS için ihtiyaç duyulan kaynakların varlığından emin olarak,
KYS şartlarına uymanın ve etkin kalite yönetiminin önemini ileterek,
KYS’nin istenen sonuçlara ulaştığından emin olarak,
KYS’nin etkinliğine katkı sağlamak için personeli cezbederek, yönlendirerek ve destekleyerek,
Sürekli iyileştirmeyi teşvik ederek,
Sorumluluk alanlarına giren kendi liderliklerini göstermek için, diğer ilgili yönetim rollerini destekleyerek,
göstermelidir.
Not: Bu standartta atıf yapılan “iş” genel olarak, kuruluşun varlık amacına esas faaliyetler olarak yorumlanabilir. Burada kuruluş; kamu, özel, kar amaçlı ya da kar amaçlı olmayan olabilir.
5.1.2 Müşteri odaklılık
Üst yönetim, müşteri odaklılık ile ilgili liderliğini ve taahhüdünü;
Müşteri şartları, yasal ve mevzuat şartlarının belirlendiğinden ve karşılandığından,
Ürün ve hizmetlerin uygunluğunu ve müşteri memnuniyetini artırma yeteneğini etkileyen risklerin ve fırsatların belirlendiğinden ve yöneltildiğinden,
Müşteri şartları, yasal ve mevzuat şartlarını sürekli karşılayan ürünler ve hizmetlere odaklanmanın sürdürüldüğünden,
Müşteri memnuniyetini artırmaya odaklanmanın sürdürüldüğünden,
emin olarak göstermelidir
5.2 Kalite politikası
5.2.1 Üst yönetim;
  1. a) kuruluşun kapsamına ve amacına uygun,
  2. b) kalite hedefleri oluşturma ve gözden geçirme için bir çerçeve sağlayan,
  3. c) uygulanabilir şartları karşılamak için bir taahhüt içeren,
  4. d) KYS’nin sürekli iyileştirilmesi için bir taahhüt içeren,
bir kalite politikası oluşturmalı, gözden geçirmeli ve sürdürmelidir:
5.2.2 Kalite politikası:
  1. a) dobi olarak mevcut olmalıdır.
  2. b) kuruluş içinde iletilmiş, anlaşılmış ve uygulanıyor olmalıdır.
  3. c) uygun olduğunda, ilgili taraflarda mevcut olmalıdır.

5.3 Kurumsal roller, sorumluluklar ve yetkiler
Üst Yönetim, kuruluş içinde ilgili roller, sorumluluklar ve yetkilerin belirlendiğinden, iletildiğinden ve anlaşıldığından emin olmalıdır.
Üst yönetim yetki ve sorumlulukları;
KYS’nin, bu standardın şartlarını karşıladığından emin olmak için,
Proseslerin istenilen çıktıları sağladığından emin olmak için,
KYS’nin performansını, iyileştirme fırsatlarını, değişim ve yenilik ihtiyaçlarını özellikle üst yönetime raporlamak için,
Kuruluş içinde müşteri odaklılığın desteklendiğinden emin olmak için,
KYS de değişiklikler planlandığında ve uygulandığında, KYS nin bütünlüğünün sürdürüldüğünden enin olmak için,
belirlemelidir.
ISO 9001:2015- 6 Kalite yönetim sistemi için planlama
6.1 Risklere ve fırsatlara yönelik faaliyetler
6.1.1 KYS’nin planlanması aşamasında, kuruluş madde 4.1 ve 4.2 de yer alan şartları dikkate almalıdır. Aşağıdakilere hitaben riskleri belirlemeli ve fırsatları tanımlamalıdır:
KYS’nin hedeflenen sonuçlara ulaşacağına güvence vermek için,
İstenmeyen etkileri önlemek veya azaltmak için,
Sürekli iyileştirmeyi sağlamak için.
6.1.2 Kuruluş aşağıdaki unsurları planlamalı:
  1. a) Risklere ve fırsatlara odaklanan faaliyetleri,
  2. b) Nasılları;
1) KYS prosesleri içindeki faaliyetlere nasıl entegre edildiğini ve uygulandığını (bak 4.4),
2) Bu faaliyetlerin etkinliğini nasıl değerlendirdiğini.
Risklere ve fırsatlara yönelik alınmış faaliyetler, ürün ve hizmetlerin uygunluğuna olan potansiyel etki nispetinde olmalıdır.
Not: Risklere ve fırsatlara yönelik seçenekler şunları içerebilir: riskten kaçınma, bir fırsatı kovalamak için risk almak, bir riskin kaynağını yok etmek, olasılığını veya akıbetini değiştirmek, riski paylaşmak ya da açıklanan karar ile riski muhafaza etmek.
6.2 Kalite hedefleri ve hedeflere ulaşmak için planlama
6.2.1 Kuruluş ilgili fonksiyon, seviye ve proseslerde kalite hedeflerini oluşturmalı. Kalite hedefleri;
Kalite politikası ile tutarlı olmalı,
Ölçülebilir olmalı,
Uygulanabilir şartlar dikkate alınmalı,
Ürün ve hizmetlerin uygunluğu ve müşteri memnuniyetinin artırılması ile ilgili olmalı,
İzlenmeli,
İletilmeli,
Uygun olduğunda güncellenmeli.
Kuruluş, kalite hedefleri ile ilgili dobileri saklamalıdır.
6.2.2 Kalite hedeflerine nasıl ulaşılacağı planlandığı zaman, Kuruluş aşağıdakileri belirlemelidir;
Ne yapılacağını,
Hangi kaynakların gerekli olacağını,
Kimin sorumlu olacağını,
Ne zaman tamamlanacağını,
Sonuçların nasıl değerlendirileceğini.
6.3 Değişikliklerin planlanması
Kuruluş KYS de değişiklik ihtiyacı belirlediğinde (bak 4.4), değişiklik planlı ve sistematik bir şekilde yapılmalıdır.
Kuruluş dikkate almalıdır:
  1. a) değişikliğin ve potansiyel sonuçlarının amacı,
  2. b) KYS’in bütünlüğü,
  3. c) kaynakların mevcudiyeti,
  4. d) sorumluluk ve yetkilerin paylaşımı veya yeniden tahsisi.

Kaynak: http://hulyamutlu.com/blog

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder