30 Ekim 2015 Cuma

ISO 9001:2015 Standardının Türkçe Tercümesi 3. Kısım

ISO 9001:2015- 9 Performans değerlendirme
9.1 İzleme, ölçme, analiz ve değerlendirme
9.1.1 Genel
Kuruluş aşağıdakileri belirlemelidir;
İzleme ve ölçme ihtiyaçlarının neler olduğunu,
İzleme, ölçme, analiz ve değerlendirme metotlarını (uygulanabildiğinde, sonuçların geçerliliğinden emin olmayı),
İzleme ve ölçümlerin ne zaman yapılacağını,
İzleme ve ölçümlerden elde edilen sonuçların ne zaman analiz edileceğini ve değerlendirileceğ
Kuruluş, İzleme ve ölçme faaliyetlerinin belirlenen şartlara göre uygulandığından emin olmalıdır. Ve sonuçların kanıtı olarak, uygun dobinin tutulduğundan emin olmalıdır.
Kuruluş, KYS nin etkinliğini ve kalite performansını değerlendirmelidir.
9.1.2 Müşteri memnuniyeti
Kuruluş, şartların karşılanma derecesine yönelik müşterinin algılamasını izlemelidir.
Kuruluş, ürünleri ve servisleri hakkındaki müşteri görüş ve fikirleri ile ilgili bilgiyi elde etmelidir.
Bu bilgiyi elde etmek ve kullanmak için metotlar belirlenmelidir.
Not: Müşterinin görüşü ile ilgili bilgi; müşteri memnuniyeti veya kamuoyu etüdünü, sevk edilen ürünlerin veya hizmetlerin kalitesi hakkında müşteri verisini, pazar payı analizini, tebrikleri, garanti taleplerini ve bayi raporlarını içerebilir.
9.1.3 Analiz ve değerlendirme
Kuruluş, izleme, ölçme ve diğer kaynaklardan elde ettiği uygun veri ve bilgiyi analiz etmeli ve değerlendirmelidir.
Analiz ve değerlendirmenin çıktıları;
Ürün ve hizmetlerin şartlara uygunluğunu göstermek,
Müşteri memnuniyetini tayin etmek ve artırmak,
KYS nin etkinliği ve uygunluğundan emin olmak,
Planlamanın başarılı bir şekilde uygulandığını göstermek,
Proseslerin performansını tayin etmek,
Dış tedarikçilerin performansını tayin etmek,
KYS içindeki iyileştirmeler için ihtiyaç veya fırsatları belirlemek,
için kullanılmalıdır.
Analiz ve değerlendirmenin sonuçları YGG girdileri olarak ta kullanılmalıdır.
9.2 İç Denetim
9.2.1 Kuruluş, KYS nin;
Uygunluğu:
KYS için kuruluşun kendi şartlarına,
Bu standardın şartlarına,
Etkin bir şekilde uygulandığı ve sürdürüldüğü
hakkında bilgi sağlamak için planlanan aralıklarla iç denetim gerçekleştirmelidir.
9.2.2 Kuruluş:
Sıklığı, metodu, sorumlulukları, planlama şartları ve raporlama dahil bir tetkik programı(ları) planlanmalı, oluşturulmalı, uygulanmalı ve sürdürülmelidir. Bu planlama sırasında, kalite hedefleri, ilişkili proseslerin önemi, müşteri geri bildirimi, değişikliklerin kuruluş üzerindeki etkileri ve önceki tetkiklerin sonuçları dikkate alınmalıdır.
Her tetkik için tetkik kriterleri ve kapsamı belirlenmelidir.
Tetkik prosesinin objektifliğini ve tarafsızlığını sağlamak için tetkikçiler seçilmeli ve tetkikler gerçekleştirilmelidir.
Tetkiklerin sonuçlarının ilgili yöneticilere raporlandığından emin olunmalıdır.
Gereksiz gecikmeler olmadan, düzeltmeler ve düzeltici faaliyetler yapılmalıdır.
Tetkik programının ve tetkiklerin sonuçlarının uygulamalarının kanıtları olan dökümante bilgi muhafaza edilmelidir.
Not: rehberlik için bakınız ISO 19011
9.3 Yönetimin gözden geçirmesi
9.3.1 Üst Yönetim, sürekli uygunluğu, yeterliliği ve etkinliğinden emin olmak için, kuruluşun KYS ni planlı aralıklarla gözden geçirmelidir
YGG aşağıdakileri dikkate alarak planlanmalı ve gerçekleştirilmelidir
Önceki YGG faaliyetlerinin durumu,
Stratejik yön dahil, KYS ile ilişkili iç ve dış unsurlardaki değişiklikler,
Kalite performansı hakkında bilgi, aşağıdakiler için trendler ve indikatörler dahil;
1.Uygunsuzluklar ve düzeltici faaliyetler,
2.İzleme ve ölçme sonuçları,
3.Tetkiklerin sonuçları,
4.Müşteri memnuniyeti,
5.Dış tedarikçiler ve diğer ilgili taraflar ile alakalı konular,
6.Etkin bir KYS sürdürmek için gerekli olan kaynakların yeterliliği,
7.Ürün ve hizmetlerin uygunluğu ve proseslerin performansı.
Risklere ve fırsatlara odaklanarak yapılan faaliyetlerin etkinliği (bak madde 6.1)
Sürekli iyileştirme için yeni potansiyel fırsatlar.
9.3.2 YGG’nin çıktıları, aşağıdakilerle ilgili kararları ve faaliyetleri kapsamalıdır:
Sürekli iyileştirme fırsatlarını,
Kaynak ihtiyaçları dahil, KYS deki değişiklikler için herhangi bir ihtiyacı.
Kuruluş, YGG sonuçlarının kanıtı olarak dobileri saklamalıdır.

ISO 9001:2015- 10 İyileştirme
10.1 Genel
Kuruluş; iyileştirmek ve müşteri şartlarını karşılamaya ve müşteri memnuniyetini sağlamaya yönelik gerekli faaliyetleri yerine getirmek için fırsatları belirlemeli ve seçmelidir.
Bu uygun olduğunda şunları kapsamalıdır:
a) uygunsuzlukları önlemek için prosesleri iyileştirmek,
b) bilinen ve beklenen şartları karşılamak için ürünleri ve hizmetleri iyileştirmek,
c) KYS sonuçlarını iyileştirmek.
Not: İyileştirmeler; bağıntılı bir şekilde (düzeltici faaliyet gibi), aşamalı olarak (sürekli iyileştirme gibi), sıçramalı değişim (yeni fikir), yaratıcılık (inovasyon gibi), yeniden yapılandırma (dönüştürme gibi) şekilde gerçekleşir.
10.2 Uygunsuzluk ve Düzeltici Faaliyet
10.2.1 Şikayetlerden kaynaklananlar dahil bir uygunsuzluk oluştuğunda kuruluş;
a)Uygulanabilirse, uygunsuzluğa tepki göstermeli;
Onu kontrol etmek ve düzeltmek için aksiyon almalı,
Sonuçları ele alınmalı.
Bir daha tekrarlamaması için, uygunsuzluğun sebeplerini ortadan kaldırmaya yönelik faaliyetler için ihtiyacı değerlendirmeli;
Uygunsuzluk gözden geçirilmeli,
Uygunsuzluğun sebepleri belirlenmeli,
Benzer uygunsuzluklar (mevcut veya potansiyel) belirlenmeli.
İhtiyaç duyulan faaliyetler uygulanmalı,
Yapılan düzeltici faaliyetin etkinliği gözden geçirilmeli,
Eğer gerekli ise, KYS deki değişiklikler yapılmalı.
Düzeltici faaliyetler, karşılaşılan uygunsuzluğun etkilerine uygun olmalıdır.
Not 1: Bazı durumlarda, uygunsuzluğun sebebini ortadan kaldırmak mümkün olmayabilir.
Not 2: Düzeltici faaliyet, tekrarlama olasılığını kabul edilebilir seviyeye düşürebilir.
10.2.2 Kuruluş;
  1. a) Uygunsuzluğun niteliği ve yapılan müteakip faaliyetlerin,
  2. b) Düzeltici faaliyetlerin sonuçlarının,
bir kanıt olarak dobileri muhafaza etmelidir.
10.3 Sürekli İyileştirme
Kuruluş, KYS nin uygunluğunu, yeterliliğini ve etkinliğini sürekli iyileştirmelidir.
Kuruluş analiz ve değerlendirme çıktılarını ve YGG çıktılarını, düşük performanslı alanlarının olup olmadığını veya sürekli iyileştirme fırsatlarını teyit etmek için dikkate almalıdır.
Uygulanabildiği yerlerde kuruluş; düşük performansların sebeplerini araştırılmak ve sürekli iyileştirmeyi desteklemek için uygulanabilir araçları ve metotları seçmeli ve kullanmalıdır.

Kaynak: http://hulyamutlu.com/blog

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder